aikaa 12 kk budjetti 21 000€
ihmisiä työryhmässä 107 esityksiä 6 kpl
Aika alkaa N. Y. T. Nyt.
maaliskuu
Produktio on päättynyt vain joitain päiviä aiemmin, mutta järjestön hallitus ja rekrytointivastaavat aloittavat jo seuraavan produktion ohjaajan, tuottajien sekä käsikirjoituksen haun. Käsikirjoitusehdotuksia on kirjoitettu jo mahdollisesti joulusta asti, joskus kauemminkin. Joidenkin ideat syntyvät vasta esitysviikon jälkeen.
Kuun loppuun mennessä seuraavalle produktiolle on valittu ohjaaja sekä useampi tuottaja haastattelujen ja kysymysten jälkeen. Tuottajien vastuu alkaa heti ja pallo on pidettävä ilmassa produktion loppuun asti. He järjestävät, koordinoivat ja kokoavat tiedot sekä ihmiset. He ovat mahdollistajia, jotka turvaavat muiden luovan työn.
Ensimmäinen tehtävä: esityspaikan löytäminen vuoden päähän. On jo kiire.
huhtikuu
Apuohjaajan haku päättyy. Tämä on ainoa subjektiivinen valinta, joka produktion hauissa tapahtuu. Ohjaaja ja apuohjaaja tekevät työtä sellaisella läheisyydellä, että ohjaajan oikeus on valita oma oikea kätensä. Tämä tiukka kumppanuus kestää seuraavat 11 kuukautta
Käsikirjoitusehdotuksia satelee rekrytointivastaaville. Vuodesta riippuen ehdotuksia vastaanotetaan noin 10-20 kpl, jotka kaikki arvioidaan aluksi nimettöminä hallituksen, ohjaajan ja tuottajien toimesta. Jatkoon valitut käsikirjoitusehdotukset käsitellään nimellisinä, koska myös käsikirjoittaja on tiimipäällikkö, joka on vastuussa tiiminsä tavoitteellisesta toiminnasta.
Ja tässä kuussa siis myös tiimipäällikköjen haku alkaa. Tiimien määrä saattaa vaihdella vuosittain riippuen kyseisen produktion tarpeista, mutta speksin kokoisessa hankkeessa ”keskitason johtoon” vaaditaan melkoinen lössi. Vuoden 2019 produktiossa meillä on 17 tiimiä. Jokainen tiimipäällikkö haastatellaan ennen valintaa, koska tiimipäällikön tehtävä ei ole yksinkertaisin mutta ensisijaisen tärkeä produktion sekä produktioon osallistuvien kokemuksen kannalta.
toukokuu
Rekrytointi jatkuu. Vuoden 2019 produktiossa on 17 tiimiä. Jokainen tiimipäällikkö haastatellaan ennen valintaa, koska tiimipäällikön tehtävä ei ole yksinkertaisin mutta ensisijaisen tärkeä produktion sekä produktioon osallistuvien kokemuksen kannalta. Käsikirjoitukset ovat siirtyneet viimeiselle kierrokselle. Tuottajat valitsevat tiimipäälliköt ja toukokuun lopussa produktio on saavuttanut 26 hengen ydinryhmän, joka alkaa suunnitella ja valmistella tulevaa esitystä. Eikä kesä ole vielä edes alkanut.
Aiemmin käsikirjoittaja on itse koonnut tiimin käsikirjoituksen työstämiseen, mutta tänä vuonna ensimmäistä kertaa käsikirjoitustiimiin järjestettiin myös avoimet haut.
Kello käy. Alkaa kesän mittainen laukka kirjoitusta, lukemista ja uusiksi kirjoitusta. Aikaa on noin 3 kuukautta kirjoittaa 50 sivun mittainen musikaali. Ooookei.
kesäkuu – heinäkuu
Käsikirjoitus muodostuu. Hallitus esilukee ja kommentoi käsikirjoitusta sen kehittyessä. Musiikkikohtauksia suunnitellaan ja musapäälliköt kokoontuvat ohjaajien ja tuottajien kanssa valitsemaan esityksessä käytettävät biisit sekä musiikillisen tyylin. Kesäkuukaudet ovat hiljaisen ja hitaan puurtamisen kautta.
elokuu
Syksy lähestyy. Käsikirjoitus valmistuu. Elokuun lopussa yliopiston avajaisten aikaan Humanistispeksin avoin haku kaikkiin tiimeihin alkaa. Ja kyseessä on todellakin avoin haku, sillä hakijan taustalla ei ole väliä koulun eikä iän suhteen. Tässä vaiheessa tiedotus on tärkein prioriteetti ja sana hauista yritetään kurottaa mahdollisimman laajalle, varsinkin koska osaamista vaaditaan hyvin laaja-alaisesti. Mukaan haetaan kuitenkin tanssijoita, puvustajia, maskeeraajia mutta myös rakentajia, teknikkoja, kuvaajia sekä graafisia suunnittelijoita. Ja sitten vielä ne kaikki muut osaajat, jotka tarvitaan.
syyskuu
Käsikirjoituksen lopullinen deadline on kiinni käsikirjoittajasta ja ohjaajasta, mutta tavoite on saada käsikirjoitus valmiiksi pääsykokeisiin, jotka järjestetään syyskuun lopulla. Keväästä asti tehty työ kulminoituu tähän yhteen viikonloppuun, jolloin produktio lopulta saa muotonsa ja sielunsa. Siksi pääsykokeiden valmisteluun laitetaan paljon suunnittelua, koska teoreettisesti kaikilla 17 tiimillä voisi olla pääsykokeet. Jotkut tiimit suorittavat omat hakunsa kuitenkin täysin sähköisesti.
Tänä vuonna hakijoita oli kaiken kaikkiaan 140 henkeä ja 40 näistä hakijoista olivat esiintyjähakijoita. Uutena ikävänä trendinä toimintaan on hiipinyt ghostaaminen, sillä jokaisen tiimin hakijoista osa oli kadonnut jälkiä jättämättä jo ennen pääsykoeviikonloppua. (Hyvät lukijat, jos tunnet ghoustaajan, ohjatkaa hänet lempeästi paremmalle polulle. Lopulta kukaan ei näe enää kummitusta.)
Pääsykoeviikonlopun nimestä on ollut myös keskustelua, koska totuuden nimessähän käsikirjoitus on jo olemassa, joten kyseessä on roolitus. Mutta Humanistispeksissä etsitään kuitenkin enemmän ryhmää, joka toimii kokonaisuutena yhteen, kuin yksittäisiä suorituksia. Mutta tärkeää on myös, että jokainen hakija tulee paikalle omana itsenään eikä ennakoiden valitsijoiden oletettuja toiveita. Varsinkin koska osa hakijoista tuntee jo ennalta käsikirjoituksen hakiessaan. Ohjaajien näkemyksen mukaan pääsykokeissa aina toivoo tulevan yllätetyksi, että näkisi käsikirjoituksen roolit uudella tavalla hakijan tuoman ilmaisun kautta. Usein lopullinen roolitus on täysin erilainen, kuin ennakolta oli ajateltu.
Muiden ryhmien pääsykokeet ovat tiimien omien päälliköiden käsissä suunnittelua ja toteutusta myöten, jotta tiimipäällikkö voi jo hakutilanteessa vaikuttaa oman ryhmänsä malliin ja muotoon sekä myös henkeen.
Pääsykokeet ovat ohi, tiimipäälliköt tekevät valintansa ja lähettävät viestinsä. Sitten odotellaan.
lokakuu
Ryhmä on koottu. Aikaa produktion aloituksesta on kulunut jo 7 kk.
Uusia ihmisiä on saapunut ryhmään valtavasti, ja heidän pitää nyt löytää oma paikkansa ja saavuttaa myös yhteys muihin. Onnistuneen produktion toiminta perustuu aina yhteistyöhön. Jokainen tiimi aloittaa oman osansa toiminnan, mutta jokaisen tiimin työ liittyy toisiinsa.
Siksi järjestimme 18.10. Speksiäiset 107 työryhmän jäsenelle, jotta näkisimme toisemme myös omien osastojemme yli. Meillä kaikilla on vain yksi päämäärä. Ja kaikki on vasta alussa.
Humanistispeksi 2019 Peacock-teatterissa 19.-23.2.
Kuvat: Anniliina Lassila